ÁLLAMPOLGÁRSÁG
Honosítási ügyekkel kapcsolatos részletes tudnivalókat a https://magyarorszag.hu/szuf_ugyleiras?id=e8983a42-b941-421b-8b9c-920bf9520004 weboldalon találhatják meg.
Honosítási kérelmet és állampolgárság megállapítása iránti kérelmet kizárólag személyesen lehet benyújtani, előzetes időpontfoglalás alapján. Az időpontfoglalás ingyenes, azért semmilyen esetben nem számítunk fel külön díjat. Azon ügyfeleinknek, akik felkészületlenül érkeznek az ügyintézésre, nem hozzák a megfelelően kitöltött nyomtatványokat, sajnos nem tudjuk átvenni a kérelmét, ezért új időpontot kell foglalniuk.
Egyszerűsített honosítás
- akinek a felmenője (szülője, nagyszülője stb.) magyar állampolgár volt, vagy aki valószínűsíteni tudja magyarországi származását, vagy
- aki magyar állampolgárral legalább tíz éve érvényes házasságban él, vagy
- aki magyar állampolgárral legalább öt éve érvényesházasságban él és közös gyermekük született,
- és magyar nyelvtudását igazolja.
Az egyszerűsített honosításnak minden esetben feltétele a magyar nyelvtudás igazolása! A nyelvi követelmények tekintetében fontos, hogy a kérelmező kommunikációs szinten értse és beszélje a magyar nyelvet, honosítási kérelmét önállóan, segítség nélkül elő tudja terjeszteni, az ügyintéző által feltett egyszerű kérdésekre rövid mondatokban válaszolni tudjon. A kérelem-nyomtatvány része egy kézzel írt, magyar nyelvű önéletrajz. A középfokú, magyar nyelven történő kommunikáció elvárás. A kommunikáció kétoldalú, azaz mind a megértésnek, mind a kifejezőképességnek középfokon kell állnia. Amennyiben a nyelvtudás ellenőrzésekor Ön a kellő szintet nem éri el, honosítási kérelmében nem számíthat pozitív döntésre.
A kérelemhez szükséges nyomtatványok letölthetők itt:
- honosítási / visszahonosítási kérelem
- ADATLAP honosítással/visszahonosítással magyar állampolgárságot szerzett kérelmezők külföldön történt születésének hazai anyakönyvezéséhez
- ADATLAP honosítással/visszahonosítással magyar állampolgárságot szerzett kérelmezők külföldön kötött házasságának hazai anyakönyvezéséhez
- ADATLAP honosítással/visszahonosítással magyar állampolgárságot szerzett kérelmezők külföldön élő magyar állampolgárként történő nyilvántartásba vételéhez
A kérelem benyújtásához szükséges iratok:
- kitöltött kérelem és adatlapok
- érvényes útlevél vagy személyazonosító igazolvány
- kérelmező eredeti születési anyakönyvi kivonata hiteles magyar nyelvű fordítással ellátva
- kérelmező eredeti házassági anyakönyvi kivonata hiteles magyar nyelvű fordítással ellátva (amennyiben házas családi állapotú)
- szükség esetén magyar felmenőit igazoló támogató dokumentumok, például:
- szülők, nagyszülők, dédszülők stb. állami vagy egyházi anyakönyvből kiállított születési, házassági, halotti anyakönyvi kivonatai hiteles magyar fordítással ellátva,
- a felmenő magyar állampolgárságát igazoló egyházi és levéltári igazolás(ok), a forrás pontos megjelölésével (kötetszám, lapszám, bejegyzés száma), idegen nyelven kiállított okirat esetén, hiteles magyar nyelvű fordítással ellátva,
- a felmenő katonakönyve, munkakönyve, iskolai bizonyítványa, egyéb olyan hivatalos okirat, amely igazolja a felmenő nevét, születési helyét és idejét- idegen nyelven kiállított okirat esetén, hiteles magyar nyelvű fordítással ellátva,
- egykori útlevél, személyi igazolvány, állampolgársági bizonyítvány,
- egyéb támogató dokumentumok - 1 db színes igazolványkép
Fontos, hogy a kérelmező és a hivatkozott felmenő között a rokoni kapcsolat egyértelműen, a megfelelő dokumentumokkal alátámasztva levezethető legyen. Ebből kifolyólag felhívjuk a figyelmet, hogy a török hatóságok által kiállított családi lap (Nüfus Kayıt Örneği) önmagában nem elfogadható, a magyar származást egyéb, a fentiekben felsorolt támogató dokumentumok hiányában nem igazolja!
Kiskorú gyermek honosításához mindkét szülőnek hozzá kell járulnia. Amennyiben csak az egyik szülő tud megjelenni a kérelem beadásakor, a másik szülő közjegyző által hitelesített hozzájáruló nyilatkozatát szükséges benyújtani.
Az egyszerűsített honosítási eljárással egyidejűleg a kérelmező külföldön történt anyakönyvi eseményeinek (születés, házasság, válás, házastárs halálesete) anyakönyvezése iránti kérelmet is elő kell terjeszteni.
A kérelem elbírálásának ideje legalább 6-7 hónap. Az egyszerűsített honosítási eljáráshoz kapcsolódóan szeretnénk felhívni a figyelmet, hogy a folyamatban lévő ügyekben a konzulátus nem tud az ügy állásáról tájékoztatást adni.
A köztársasági elnök pozitív döntése esetén a honosítási okirat megérkezése után a megadott elérhetőségeken értesítjük a kérelmezőt az állampolgársági eskü várható időpontjáról.
Útlevélkérelmet a honosítás után a főkonzulátuson előzetesen foglalt időpontban lehet benyújtani. Az útlevélkérelem benyújtásával kapcsolatos információk az "Útlevél ügyek” menüpont alatt találhatók.
Magyar állampolgárság megállapítása
Az eljárás célja a magyar állampolgárság fennállásának vizsgálata és erre irányuló kérelem esetén állampolgársági bizonyítvány kiállítása. Felhívjuk a figyelmet, hogy az eljárás során a hatóság azt vizsgálja, hogy az Ön, illetve felmenője (szülő, nagyszülő) magyar állampolgársága nem szakadt meg, azaz azt nem vesztette el.
A magyar állampolgárság igazolható:
- érvényes magyar személyazonosító igazolvánnyal,
- érvényes magyar útlevéllel,
- érvényes állampolgársági bizonyítvánnyal,
- - ellenkező bizonyításig – honosítási okirattal.
Ha a magyar állampolgár magyar állampolgárságát a fent felsorolt okiratokkal, okmányokkal nem tudja igazolni, a magyar állampolgárság – ellenkező bizonyításig és az érvényességi idő lejártát követő egy évig – az érvényesség időtartamának lejárta miatt érvénytelen magyar útlevéllel is igazolható. Aki a fenti okmányok és okiratok egyikével sem rendelkezik, annak állampolgárságát hivatalból vagy kérelemre Budapest Főváros Kormányhivatal Honosítási és Állampolgárság Megállapítási Osztálya vizsgálja.
Állampolgárság igazolása iránti kérelmet az a személy nyújthat be, akinek mindkét vagy egyik szülője magyar állampolgár, illetve magyar állampolgár volt, vagy távolabbi felmenője valószínűsíthetően magyar állampolgár, illetve magyar állampolgár volt.
A kérelem benyújtásához szükséges iratok:
- állampolgárság vizsgálatához szükséges formanyomtatvány (állampolgársági vizsgálat nyomtatvány) (letölthető itt)
- érvényes útlevél vagy személyazonosító igazolvány
- 1 éven túl lejárt útlevél
- a kérelmező külföldi anyakönyvi eseményeinek anyakönyvezéséhez szükséges dokumentumok: születési anyakönyvi kivonat, illetve szükség esetén házassági anyakönyvi kivonat eredetiben, elvált személy esetében jogerős bontóítélet, özvegyek esetében az elhunyt házastárs halotti anyakönyvi kivonata
- mindazon dokumentumok (születési és házassági anyakönyvi kivonatok), amelyek igazolják a családi kapcsolat fennállását a magyar állampolgárságú felmenő és a kérelmező között: szülők születési vagy halotti anyakönyvi kivonata és házassági anyakönyvi kivonata; amennyiben ezzel rendelkezik, nagyszülők születési vagy halotti anyakönyvi kivonata és házassági anyakönyvi kivonata
Felhívjuk a figyelmet arra, hogy a kérelem kitöltéséhez nagyon sok információra van szükség, ezért javasoljuk, hogy hozzák magukkal az összes rendelkezésre álló iratot, és töltsék ki előre a nyomtatványt. Továbbá a külföldi okiratokat hiteles magyar nyelvű fordítással kell ellátni.
Az állampolgársági vizsgálat átlagosan 12-18 hónapot vesz igénybe, amelyet a főkonzulátusnak nem áll módjában meggyorsítani. Ha ügyének állásáról pontosabb információt szeretne kapni, kérjük, vegye fel a kapcsolatot a magyarországi hatósággal.
Az állampolgárság vizsgálatával egyidejűleg a kérelmező külföldön történt anyakönyvi eseményeinek (születés, házasságkötés, válás, házastárs halálesete) anyakönyvezése iránti kérelmet is elő kell terjeszteni. Ez esetben az állampolgárság megállapítása után az eljáró hatóság elkészíti a magyar születési- és adott esetben a házassági anyakönyvi kivonatot is.
Az Állampolgársági bizonyítvány a magyar állampolgárság fennállását a kiállítástól számított három évig igazolja.