KÜLFÖLDI LETELEPDÉS, KÜLFÖLDÖN ÉLŐ MAGYAR ÁLLAMPOLGÁRKÉNT TÖRTÉNŐ NYILVÁNTARTÁSBA VÉTEL

A lakcímnyilvántartással kapcsolatos kérelmeket kizárólag személyesen lehet benyújtani, előzetes időpontfoglalás alapján. Az időpontfoglalás ingyenes, azért semmilyen esetben nem számítunk fel külön díjat.

Időpontfoglalás

 

Végleges külföldi letelepedés bejelentése

Ez az eljárás a végleges külföldi letelepedés szándékának rögzítését, illetve hivatalos bejelentését jelenti.

A kérelem benyújtásához szükséges iratok:

  • érvényes magyar útlevél, személyazonosító igazolvány
  • lakcímkártya
  • magyar születési anyakönyvi kivonat fénymásolatban
  • amennyiben a kérelmező házas, a magyar házassági anyakönyvi kivonata
  • elvált, illetve özvegy családi állapot esetén válási, illetve özvegyi záradékkal ellátott magyar házassági anyakönyvi kivonat

lakcímkártya a bejelentéssel egyidejűleg bevonásra kerül.

Kiskorú kérelmező esetében a végleges külföldi letelepedés bejelentéséhez mindkét szülő személyes jelenléte szükséges, vagy az egyik szülő jelenléte és a másik szülő írásban tett hozzájárulása, amelyet közjegyző, vagy két tanú hitelesít.

 

Külföldön élő magyar állampolgárként történő nyilvántartásba vételi kérelem

Ha a magyar állampolgár nem szerepel a személyi adat- és lakcímnyilvántartásban (vagy passziválás miatt, vagy, mert soha nem rendelkezett állandó lakóhellyel Magyarországon), kérheti a nyilvántartásba való felvételét. Ehhez a „kérelem külföldön élő magyar állampolgárként történő nyilvántartásba vételéhez” adatlap kitöltésére van szükség, melyet a konzul előtt személyesen kell aláírni.

A kérelem benyújtásához szükséges iratok:

  • érvényes magyar útlevél, személyazonosító igazolvány
  • magyar születési anyakönyvi kivonat egyszerű fénymásolatban
  • amennyiben a kérelmező házas, a magyar házassági anyakönyvi kivonata
  • elvált, illetve özvegy családi állapot esetén válási, illetve özvegyi záradékkal ellátott magyar házassági anyakönyvi kivonat

A nyilvántartásba vételt követően egy olyan lakcímkártya kerül kibocsátásra, melyen a „külföldi cím” elnevezés szerepel.

A lakcímkártya kb. 2-3 hónap elteltével érkezik meg a konzulátusra.

 

Külföldi lakcím változásának bejelentése

A külföldön élő magyar állampolgár külföldi lakcímének módosítását a főkonzulátuson is kérelmezheti. Ebben az esetben nincs szükség a lakcímkártya cseréjére, hiszen azon továbbra is a „külföldi cím” elnevezés szerepel.

Az eljárás illetékmentes.

 

Személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolvány (lakcímkártya) pótlása

2025. február 1-jétől az elveszett, megsemmisült, eltulajdonított vagy megrongálódott lakcímkártya pótlásáért igazgatási szolgáltatási díjat kell fizetni. A lakcímkártya pótlás díjáról itt tájékozódhat.