KÜLFÖLDI LETELEPDÉS, KÜLFÖLDÖN ÉLŐ MAGYAR ÁLLAMPOLGÁRKÉNT TÖRTÉNŐ NYILVÁNTARTÁSBA VÉTEL
A lakcímnyilvántartással kapcsolatos kérelmeket kizárólag személyesen lehet benyújtani, előzetes időpontfoglalás alapján. Az időpontfoglalás ingyenes, azért semmilyen esetben nem számítunk fel külön díjat.
Végleges külföldi letelepedés bejelentése
Ez az eljárás a végleges külföldi letelepedés szándékának rögzítését, illetve hivatalos bejelentését jelenti.
A kérelem benyújtásához szükséges iratok:
- érvényes magyar útlevél, személyazonosító igazolvány
- lakcímkártya
- magyar születési anyakönyvi kivonat fénymásolatban
- amennyiben a kérelmező házas, a magyar házassági anyakönyvi kivonata
- elvált, illetve özvegy családi állapot esetén válási, illetve özvegyi záradékkal ellátott magyar házassági anyakönyvi kivonat
A lakcímkártya a bejelentéssel egyidejűleg bevonásra kerül.
Kiskorú kérelmező esetében a végleges külföldi letelepedés bejelentéséhez mindkét szülő személyes jelenléte szükséges, vagy az egyik szülő jelenléte és a másik szülő írásban tett hozzájárulása, amelyet közjegyző, vagy két tanú hitelesít.
Külföldön élő magyar állampolgárként történő nyilvántartásba vételi kérelem
Ha a magyar állampolgár nem szerepel a személyi adat- és lakcímnyilvántartásban (vagy passziválás miatt, vagy, mert soha nem rendelkezett állandó lakóhellyel Magyarországon), kérheti a nyilvántartásba való felvételét. Ehhez a „kérelem külföldön élő magyar állampolgárként történő nyilvántartásba vételéhez” adatlap kitöltésére van szükség, melyet a konzul előtt személyesen kell aláírni.
A kérelem benyújtásához szükséges iratok:
- érvényes magyar útlevél, személyazonosító igazolvány
- magyar születési anyakönyvi kivonat egyszerű fénymásolatban
- amennyiben a kérelmező házas, a magyar házassági anyakönyvi kivonata
- elvált, illetve özvegy családi állapot esetén válási, illetve özvegyi záradékkal ellátott magyar házassági anyakönyvi kivonat
A nyilvántartásba vételt követően egy olyan lakcímkártya kerül kibocsátásra, melyen a „külföldi cím” elnevezés szerepel.
A lakcímkártya kb. 2-3 hónap elteltével érkezik meg a konzulátusra.
Külföldi lakcím változásának bejelentése
A külföldön élő magyar állampolgár külföldi lakcímének módosítását a főkonzulátuson is kérelmezheti. Ebben az esetben nincs szükség a lakcímkártya cseréjére, hiszen azon továbbra is a „külföldi cím” elnevezés szerepel.
Az eljárás illetékmentes.
Személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolvány (lakcímkártya) pótlása
2025. február 1-jétől az elveszett, megsemmisült, eltulajdonított vagy megrongálódott lakcímkártya pótlásáért igazgatási szolgáltatási díjat kell fizetni. A lakcímkártya pótlás díjáról itt tájékozódhat.